13‏/09‏/2018

حلم فلقاء

3aziz 3eni said

بقول بحبك ايوه بحبك من ساعة ما عرفتك وانا بحبك ومش عارف غير اني احبك حتي لو كنت مش عايزه تعترفي بحبي ليكي لكن بحبك
وهافضل اقول بحبك ..... صدقيني لا هو كلام ولا خيال من كياني بحبك
مع نفسي برسم اسمك وخيالك قدامي حتي في احلامي في كل مره ارفع عيني للنجوم في السما ترسم لي ابتسامتك في كل مره اناجي فيها القمر يعكس لي صورتك... باشوفك جوايا مش بعرف اهرب من حبك....
بعدت عنك يمكن اعرف انسى قسوتك وهجرك لحبى ونكرانك لحبى.. رغم انى متاكد انك واثقه فى حبى ليكي.
بغير عليكي حتى من فستانك من نسمة صيف فكت فيونكاتك حتى اصحابك... خبيت عليكى غيرتى لتزيد قسوتك واهمالك لى
لخبى جوايا المى من حبك عايز ارجع اخدك فى حضنى وامسك ايدك احطها على قلبى لجل ما تحسى بآلامى وتنهداتى يمكن مره تعترفى انى بحبك
مش عايزك تحبيني لكن املى تسيبينى قريب منك واحبك ايوه قريب منك واحبك مع نفسى كان املى اعيش عمرى بحبك حتى ولو مش بتحبينى
الباقى من عمرى ليكي ولحبك حتى من غير ماتحبينى زي ما بحبك
افضل جنبك واحبك....

طوت الرساله وضمتها لصدرها وهناك فوق حبة لؤلؤ تبتدى تظهر قطرة ندى اتكونت فى عنيها العسلى تغمض عنيها تنساب الدمعه علي خدها بلون وردة التيوليب

ليه مشيت بدري ما استنيتش تديني الرساله بايدك انت كان زمانك عرفت انك ظالمني وعرفت انى بحبك اكثر من نفسى
فى حياتى ما كانش فيه غيرك في خيالى ولا يمكن يكون فيه غيرك جوايا
شيلاك بين ضلوعى وقافله عليك خايفه لحد يعرف حبى ليك وكنت فاكره انك ابعد من انك تهتم بحبى ليك
سيبتنى اسافر من غير حتى حتى كلمه وانا كنت فاكره انك هاتقولي ما تسافريش لانك عارف ومتاكد اني ارغمت علي السفر
احتفظت برسالتك معاك طول المده دي .... وكتبتها ليه ؟
عايز تحبنى علي الورق ولا بتلذذ بالعذاب وتكون شهيد الغرام!؟
لكن لا مش ممكن يكون لانى اتعذبت اكثر منك شايفاك قصادي ومش قادره اترمي في حضنك تحميني من كل اللى حواليا
وكنت عارف انى بتعذب كل يوم من كلامهم ونظراتهم لي كانت كلمه منك تغير كثير من الواقع المؤلم
تتساقط قطرات الندي على زهرة التيوليب...
تضم الورقه لصدرها بشده وتبداء الامطار بالهطول سيول
ترفعها لقطعة الكيريز الناضجة وتقبلها تتمتم بعبارات غير واضحة
تنهار على الكرسي جانب النافذه المطله على المرسى بدات الشمس في الرحيل تختفي رويدا رويدا في المحيط الواسع
شعاع ذهبي ينعكس من علي سطح المحيط يداعب عينيها الممتلئه بالدموع ولا تقدر ان ترفع عينيها تودع صديقتها ككل يوم
تمر الذكريات امامها دون توقف وتغسل عينيها بالدموع
ضوء فضى يعود ويداعب عنيها تنتعش قليلا وتعود مره اخري لذكراياتها وتقلب الورقه بين يديها وتعيد بعض الكلمات

مع نفسي برسم اسمك وخيالك قدامي حتي في احلامي في كل مره ارفع عيني للنجوم في السما ترسم لي ابتسامتك في كل مره اناجي فيها القمر يعكس لي صورتك... باشوفك جوايا مش بعرف اهرب من حبك....

تبتسم وترفع عينيها لفوق للنور الفضى اللي جاى من بعيد والدموع لسه ماليه عنيها... يا تري شايفني زي ما انا شيفاك جوايا......؟

وهو مين قالك ان صورتك فارقة خيالي لحظه مهما مشيت خطاوى وبعدت مشاوير لمسة ايديك لسه في ايدي حتى ابتسامتك مرسومه على شفايفي
مهما بعدت عنك او بعدت عنى انت جوايا فى كيانى
كل دقه فى قلبى تعلن عن حبى وشوقى ليكي كل نسمه في ترسم حرف من حروف اسمك كل قطره في دمى تحكي ذكرى من ذكرياتنا
لو سالت القمر مش هايعرف يقول غير انى بحبك ايوه بحبك وهفضل احبك لاخر لحظه في عمري مش باردتك ولا باردتي بحبك حتي لو كنت ابعد من الزمن بحبك
هافضل اصرخ واقول بحبك مافيش غيرك بحبك ولو انكرتي على حبك بحبك ولو قالو مجنون هاكون مجنون بحبك وهاعيش مجنون بحبك....

شق الكلام سكون الليل والظلام اتحجرت في عنيها دمعه وارتعشت ايديها سقطت من ايدها الورقه خايفه تفتح عنيها ماتشوف الا وحدتها ومحوطها الظلام زادت رعشتها ومدت ايدها تنور الابجوره جانبها وايدها بترتعش فجأة ايد مسكت ايدها اتجمدت مكانها وشعرت بلسعه جواها مش قادره تفتح عينها شعرت بكيان دافي تحت رجليها يضمها.

لسه مغمضه عنيكي!؟
فتحيها شوفي القمر ...ارفعي عنيكي فوق شوفي النجمه دي هتقولك كام مره قابلتك معاها

تفتح عنيها ببطء شديد جدا مش قادره تصدق خايفه يكون حلم كل يوم نفس الرعشه نفس الدفا نفس الصوت في كل مره نفس الاحساس ... لكن المره دى بالذات مختلفه عن كل مره حاسه بنور مالى المكان كله
تتحسس نفسها نفس الفستان اللي كانت لابساه بالنهار ....يعنى مش حلم نفس الكرسي جنب الشباك ايوه هو نفس المكان يعني مش في السرير ولا بتحلم.... تتمالك نفسها اكثر وتفتح عنيها نور دهبى يزغلل عنيها تحاول تستوضح المكان حولها الشمس طلعت وبتداعب عنيها بنورها والبحر يبعت لها صباح جديد وشمس جديده لكن المكان فاضي ومافيش حد معاها
حلم كل يوم في نفس الميعاد بنفس البدايه ونفس النهايه وحيده في النهايه زي كل يوم
كانت بتحلم
بنفس مثقله محبطه تنظر من الشباك وتعاتب الشمس ليه سيبتيني لاحلامى من تاني وانت يا بحر ليه موجك عالي؟  غضبان ولا فرحان
عندك حق انا هنا ليه اذا كان رحل وسابني مع احلامي.

شويه شويه تبتدي تقرب من الشباك لكن....
ايه ده مين هناك جاي من بعيد اكيد غريب عن المكان والا ما كانش جازف وقرب ولا بحلم من تاني بس المره دي وانا صاحيه
كفايه بقي تعبت من الانتظار ايام وانا منتظره رجوعك من غير فايده مش عارفه اذا كنت قريب ولا بعيد..حزين ولا سعيد
وحشتني...كنت بين ايديا وسيبتك ورحلت مع اني كنت مش قادره اقولك قد ايه محتجالك خفت من الناس وخفت من نفسي
ماقدرتش اقولك بحبك ....... التقاليد والعادات كلها تفاهات حتى انت كمان ما قدرتش تقول حاجة رغم اني كنت حاسه انك قريب منى
ومين كان يسمح لك انك تقول حاجة حتى انا نفسي ماكنتش اقدر اسمح لك

نباح شديدوكلب يجري ورجل يقترب من البيت

يا ربي اتصرف ازاي الكلب مش هايسيبه وهو ايه اللي جابه هنا

تفتح الباب وتحاول ان تفتح فمها

ررر...يككك....س
تحاول ان تسند نفسها لكن هول المنظر يرعبها اكثر ينط ريكس علي الرجل الغريب قفزه قويه يقع الراجل مش قادر يبعد ريكس
لكن ريكس كان فرحان وجد صديقه كان وحشه جدا بيحتفل بصديقه وهي تشاهد المنظر الغريب وتبداء ان تفقد وعيها

مستحيل ازاي ده حلم اكيد مش ممكن

يجري الرجل ناحيتها ويسندها في آخر لحظه ياخدها بين درعاته يشيلها ويدخل بيها البيت وريكس معاه يحطها علي الكرسي بتاعها جنب الشباك يفتح زجاجة العطر ويحاول ان يفوقها تبتدي تفوق شويه

انا فين...انت مين

انت في بيتك وانا هنا جنبك مش هاسيبك ...بين ايديكي...تحت رجليكي مش هاسيبك تاني ابدا

ترتمي في حضنه وتبداء بالبكاء........

ليست هناك تعليقات: